Warto wiedzieć

Blog

Wiemy, że specjalistyczne wiadomości nie są łatwo dostępne. Chcemy aby ludzie z branży IT byli świadomi tego, w jakim otoczeniu prawnym się poruszają. Dlatego dzielimy się wiedzą.

Umowa o pozycjonowanie strony internetowej – 10 kwestii

Umowa o pozycjonowanie strony internetowej – 10 kwestii

8 lutego 2021

Żeby móc trafić do większego grona zainteresowanych, sporo przedsiębiorców zleca usługi pozycjonowania swojej strony. Czasem jednak okazuje się, że płacą za usługę, a nie widzą żadnych efektów, zwłaszcza zwiększonego ruchu na stronie. Po drugiej stronie firma świadcząca usługi tłumaczy się, że to nie jej wina, bo ona przecież usługi świadczy i to najlepiej jak potrafi. I kto ma rację? Na te pytania zwykle odpowiada zawarta przez strony umowa o pozycjonowanie.

W tym wpisie staram się opowiedzieć o tym, na co zwrócić uwagę rozpoczynając współpracę z firmą zajmującą się pozycjonowaniem stron. Podpowiadam, co powinna zawierać umowa o pozycjonowanie zawierana z taką firmą, żeby później znacząco ograniczyć ryzyko sporów. Z tego powodu jest to też poradnik dla firm świadczących usługi pozycjonowania. Jeśli wolisz słuchać niż czytać, zachęcam Cię do obejrzenia filmu:

1. Ustal treść umowy i możliwość jej negocjowania

Przed akceptacją jakiejkolwiek umowy należy zapoznać się z jej treścią.

Wiele firm zajmujących się pozycjonowaniem przygotowuje jednostronicowy formularz zamówienia. Znajduje się w nim zwykle klauzula w stylu:

„zamawiający zapoznał się i akceptuje treść załącznika do umowy – regulaminu”.

W takim wypadku żądamy przekazania regulaminu i uważnie go sprawdzamy.

Gdy zapoznałeś się z umową bądź regulaminem i znalazłeś niekorzystne postanowienia, zaproponuj ich zmianę.  Umowa o pozycjonowanie powinna być wyważona, a nie jednostronna.

2. Ustal, za co płacisz – starania czy efekty 

Kluczowe jest ustalenie, czy rozliczacie się za należytą staranność czy za efekt

Zasadniczo przyjmuje się, że umowa o pozycjonowanie to umowa starannego działania. Oznacza to, że pozycjoner ma świadczyć usługi sposób zgodny ze sztuką i umową. Wynagrodzenie należy się mu wówczas nawet, jeśli nie widać efektów jego prac.

Jeśli zależy ci na konkretnych efektach, musisz znaleźć firmę, która weźmie na siebie odpowiedzialność za efekt. Wówczas umowa o pozycjonowanie musi zawierać wyraźne określenie, o jakie efekty chodzi. Zwykle wskazuje się, jaką „pozycję” ma mieć strona wśród wyników w danej wyszukiwarce po wpisaniu określonej frazy (np. w pierwszej trójce czy na pierwszej stronie wyników).

Znaczna część firm świadczących usługi pozycjonowania zakłada działanie tylko na podstawie scenariusza należytej staranności. Co oznacza ta „należyta staranność”? To, że firma powinna podejmować działania, żeby wypozycjonować Twoją stronę. Mają być to działania zgodne z umową, z wiedzą i doświadczeniem takiej firmy, z przyjętą w branży sztuką pozycjonowania. Nie możemy mówić o należytej staranności, kiedy pozycjoner jedynie pozoruje działania albo wręcz stosował wyłącznie niedozwolone metody pozycjonowania, za co na witrynę została nałożona kara: filtr lub ban. 

3. Ustal, jak będziecie sprawować nadzór nad prawidłowym wykonaniem umowy o pozycjonowanie

W umowie o pozycjonowanie należy ustalić sposób weryfikacji prawidłowego świadczenia usług. Ważne jest ustalenie, kto i w jaki sposób będzie to sprawdzał

Zwykle firmy udostępnią raporty dotyczące prac, które wykonują na Twojej stronie oraz efektów pozycjonowania. W umowie warto określić, jak często te raporty chcemy otrzymywać i jaka będzie ich zawartość. Dobrze też poprosić o przykładowy raport. Niektóre z agencji korzystają z narzędzi, które pozwalają na udostępnianie klientowi danych na bieżąco.  

4. Sprawdź, na jak długo zawierasz umowę. 

Nie każda współpraca musi nam się podobać i chcemy ją wówczas zakończyć.

Umowa o pozycjonowanie zwykle jest zawierana na:

  • czas określony bez możliwości jrj wcześniejszego wypowiedzenia lub
  • na czas nieokreślony z długim okresem wypowiedzenia

Można też zawrzeć umowę na czas nieokreślony np. z miesięcznym okresem wypowiedzenia, z zastrzeżeniem, że umowę można wypowiedzieć dopiero po upływie jakiegoś czasu, np. 6 miesięcy. 

5. Umowa o pozycjonowanie i NDA 

Pozycjoner będzie potrzebował Twoich danych takich jak np.:

  • dane dostępowe do CMS i serwera FTP,
  • dane dostępowe do kont w Google Analytics i Google Search Console. 

Pamiętaj, że musisz zadbać o ochronę swoich informacji. W umowie powinno znajdować się więc zobowiązanie firmy pozycjonującej do zachowania w poufności tych danych i wykorzystania ich wyłącznie w celu realizacji umowy.

Więcej o umowie NDA opowiadamy tutaj.

6. Odpowiedzialność za szkody 

W umowach o pozycjonowanie często można natknąć się na klauzule ograniczające odpowiedzialność firmy pozycjonującej za szkody.

Przykład:

Firma pozycjonująca odpowiada tylko za szkody rzeczywiste i do określonego limitu, a wyłącza odpowiedzialność za utracone korzyści.

Jest to bezpieczne dla firmy pozycjonującej, ale niebezpieczne dla klienta. Co bowiem, jeśli w wyniku błędu pozycjonera Google naloży na Twoją witrynę filtr? Spowoduje on, że Twoja witryna nie będzie dobrze widoczna, przez co np. możesz mniej sprzedać w e-sklepie. W razie oganiczenia odpowiedzielności firmy pozycjonującej, możesz otrzymać od niej tylko ograniczone odszkodowanie.

7. Ustal niedozwolone praktyki 

W umowie wskaż, czego oczekujesz od drugiej strony. Określ, jakie metody pozycjonowania uważacie za niedozwolone (np. korzystanie z systemów wymiany linków).

Umowa o pozycjonowanie powinna też opisywać najważniejsze zasady współpracy stron.   

8. Wskaż wyszukiwarkę

W umowie strony powinny określić wyszukiwarkę, której dotyczą czynności pozycjonera.

Może się okazać, że np. umowa dotyczy wyszukiwarki Bing, a nie Google. Chyba że tak miało być, to oczywiście ok 🙂

9. Umowa o pozycjonowanie – kontakt 

Oddeleguj osoby odpowiedzialne za kontakt w obu firmach. To znacznie ułatwi dalszą współpracę. 

Poproś o przydzielenie Ci opiekuna, ewentualnie osoby, z którą będziesz mógł pozostawać w bieżącym kontakcie.

10. Co po rozwiązaniu umowy  

Warto ustalić, co się stanie z linkami pozyskanymi do strony klienta w momencie, gdy umowa o pozycjonowanie wygaśnie lub zostanie rozwiązana. 

Zazwyczaj po zakończeniu umowy firma odpina linki z zaplecza (utrzymanie tych linków to dla pozycjonera często niemałe koszty). Może to spowodować obniżenie widoczności strony w Google. 

Podsumowanie

W umowie o pozycjonowanie można ustalić oczywiście cały szereg innych reguł, ale w mojej ocenie te są jednymi z ważniejszych.

Pamiętaj proszę, że wpisy na naszym blogu nie stanowią porady ani opinii prawnej i ich nie zastępują.

Jeśli masz jakieś pytania lub wątpliwości, nie jesteś pewny, czy Twoja umowa o pozycjonowanie wystarczająco zabezpiecza Twoje interesy, skontaktuj się z nami: kontakt@bytelaw.pl